Frobbit!

Jag kan inte skicka mail med Microsoft Outlook och får fel 0x80042109

Jag kan inte skicka mail med Microsoft Outlook och får fel 0×80042109

Fel 0x80042109 beror oftast på att din internetoperatör har blockerat access till mail.frobbit.se eller att du har en brandvägg i din dator som blockerar access. För att kontrollera vilket och då lösa problemet, börja med att följa instruktionerna nedan och se om det löser ditt problem.

Testa först att manuellt göra det som kallas telnet till mail.frobbit.se manuellt.

Gå till Start-menyn och välj ”Kr”. Fyll i cmd i den lilla rutan som kommer upp. Det kommer då upp en svart ruta, och i denna ska du skriva ordet quit i fetstil. Om det ser ut som nedan är allt ok. Om du får en varning från din brandvägg eller annat meddelande är det problem med din internetoperatör. Skicka en fråga till info@frobbit.se och tala om vad som händer. Naturligtvis kan detta vara svårt att göra det om skickning av mail är det som är trasigt, MEN, stäng tex av din brandvägg temporärt och testa igen. Ring annars Frobbit.

# telnet mail.frobbit.se 587
Ansluter till mail.frobbit.se
220 frobbit.se ESMTP CommuniGate Pro 5.0.10 is glad to see you!
quit
221 frobbit.se CommuniGate Pro SMTP closing connection
Connection closed by foreign host.

Om du kör Norton Firewall måste du se till att den inte kollar utgående mailtrafik:

Norton Internet Security has an option for using outgoing email to train its Spam Engine. However this appears to cause problems with Outlook (2002/XP at least) so it is recommended to turn this option off. A typical error would be a pop up windows with a message such as ”Unknown Error: 0x80040109” after sending, or trying to send, an email. To disable AntiSpam Spam Filter training in Norton Internet Security 2004.

1. Open Norton Internet Security.
2. On the Options menu, click Norton Internet Security.
3. Click the Email tab.
4. Under Spam Filter, uncheck Use outgoing email to train Spam Engine.
5. Click OK.

Dvs, på svenska:

1. öppna Norton Internet Security
2. I menyn ”options”, klicka på Norton Internet Security
3. Klicka på ”Email”
4. Under ”Spam Filter”, se till att ”Use outgoing email to train Spam Engine” INTE är ikryssad
5. Klicka på ”ok”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.